SERTAI KAMI DI SINI - PELAWAT VVIP

2 December 2011

Lupa password atau username streamyx? Cara reset semula.

Ok, short tutorial; cara untuk dapatkan semula username (nama pengguna) dan password (katalaluan) bagi account streamyx sekiranya terlupa atau ada orang lain yang telah mengubahnya. Dalam kes ini anda boleh mendapatkan kembali username sekiranya lupa, dan password..

Cara 1. Mendapatkan semula username (nama pengguna) streamyx

1: Masuk ke menu router, di address bar web browser (internet explorer atau firefox, etc) masuk ke http://192.168.1.1 (atau http://192.168.1.254), dan lihat pada tetapan PPPoE / PPoA bagi username (nama pengguna). Username (namapengguna) streamyx biasanya di akhiri dengan @streamyx dan @tmnet.

2. Call 100, dan masuk ke menu “perkhidmatan internet”, ke menu “bantuan teknikal”..
sediakan maklumat pemegang account streamyx seperti nama penuh, no ic, maklumat pengebilan (address). Nego dengan dorg sebab apa lupa, then, username (nama pengguna) akan diberi tahu atas maklumat no telefon dan maklumat pemegang account.

Cara 2. Mendapatkan password streamyx tanpa bantuan
- Default password (katalaluan biasa) streamyx ialah tmnet123, ftx123, net123, password, abc123
Selain dari default password tu, login authentication failure (login streamyx dail-up yang gagal) bermaksud password telah berubah. Untuk Reset semula password? Baca dibawah..

Cara 3. Reset semula password streamyx dengan bantuan talian 100 TM

a) Sediakan maklumat account streamyx, no ic pemegang streamyx, username, alamat surat menyurat.
b) Call “100″, pilih “bantuan teknikal”.
c) Beri maklumat username (nama pengguna) account streamyx dahulu, dan katakan masalah login tidak berjaya pada operator, kemungkinan password telah diubah.
d) Sekiranya diperlukan maklumat nama pemegang account streamyx dan lain2, beritahu pada operator, sekiranya tidak diminta, abaikan saja.
e) Walla, kurang dari 10 minit, operator akan mengalih talian kepada bahagian sub-vendor mengubah password streamyx, dan mereka akan mengubahnya (kepada tmnet123 kebiasaanya).
f) Moral of the story, simpan salinan katalaluan dan username anda setelah mengubahnya.
g) Jangan gunakan cara ini untuk mendapatkan password orang lain ye ;-D

Gudlak! ;-)

0 comments:

Post a Comment